Podsumowanie uczniowskich praktyk zawodowych Erasmus+

RedaktorAktualności

Uczestnicy wyjazdu na tle górsko-morskiego krajobrazu

Zespół Szkół Elektrycznych w Białymstoku 31 maja 2021 roku kończy realizację projektu „Współpraca edukacji i biznesu – zagraniczne praktyki uczniów ZSE”, skierowanego do uczniów Technikum Elektrycznego. Projekt stwarzał szansę młodym ludziom na rozwój umiejętności zawodowych z zakresu: elektryki, elektroniki, informatyki, teleinformatyki oraz grafiki i poligrafii, wzmacniał też znajomość języka angielskiego oraz umożliwiał naukę języka hiszpańskiego.

Umożliwiał ponadto:

– podniesienie u uczniów/uczennic praktycznych umiejętności i kompetencji zawodowych
w zakresie zgodnym z profilem, w którym się kształcą;
– nabycie przez uczniów/uczennice doświadczenia zawodowego w pracy w zakładach o wysokim standardzie i przygotowanie do pracy z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu i technologii,
– nabycie przez uczniów/uczennice wiedzy i umiejętności w zakresie języka angielskiego zawodowego oraz języka hiszpańskiego.

Poprzez realizację powyższych celów wzrósł standard nauczania w naszej szkole, wzbogacony został proces kształcenia zawodowego poprzez nabywanie wysokiego stopnia kwalifikacji zawodowych, zdobywanych podczas wykonywania praktycznych zadań w miejscu zagranicznych praktyk zawodowych. Udział w programie Erasmus+ podniósł jakość pracy szkoły.

Uczniowie, którzy odbyli praktyki zawodowe bardzo wysoko ocenili odbytą mobilność oraz wsparcie udzielone im przed wyjazdem na praktyki. Głównymi ich oczekiwaniami, związanymi z projektem, było zapoznanie się z realiami miejsc pracy za granicą oraz poznanie innej kultury. Udało się je zrealizować. Młodzież jest w stanie porównać miejsca pracy w różnych krajach, opierając się na własnym doświadczeniu.

Według opinii uczestników dwutygodniowy pobyt w innym kraju oraz współpraca z osobami, które tam mieszkają pozwoliły na poznanie kultury i mentalności ludzi w dużo lepszym stopniu niż zwykły wyjazd turystyczny. Konieczność używania języka obcego w codziennym życiu dodatkowo była świetną praktyką umożliwiającą łatwiejszą komunikację w przyszłości. Pozwoliło to na praktykę języka angielskiego oraz na poznanie hiszpańskiej  kultury  i podstaw znajomości języka hiszpańskiego; w sporadycznych przypadkach pogłębienie umiejętności komunikacyjnych w języku hiszpańskim. Pogłębiło to tym samym wrażliwość kulturową.

Część uczniów wzmocniła swoją pewność siebie poprzez aktywność w innym kulturowo środowisku. Niektórzy uczestnicy stwierdzili, że posługiwanie się innymi językami zwiększyło ich świadomość umiejętności językowych.

Młodzież uczestnicząca w mobilności uważa, że dobrze spisała się na praktykach zawodowych, a jej dotychczasowe umiejętności i kompetencje pozwoliły na wykonywanie większości zadań zawodowych, jakie przed nią postawiono. Nabrała też swobody w posługiwaniu się urządzeniami i maszynami w codziennej pracy. Duża część twierdzi, że poprawiła swoje umiejętności manualne związane z pracą precyzyjną. Poznała innowacyjne rozwiązania techniczne i nauczyła się wykonywać pewne czynności zawodowe w inny sposób niż do tej pory. W zakładach pracy była traktowana w godny sposób i otrzymywała ciekawe, rozwijające zadania, dzięki czemu byłą w stanie nabyć nowe, przydatne umiejętności.

Uczniowie wrócili zadowoleni również z programu kulturowego, który ich zdaniem był bardzo bogaty. W ich opinii ludzie w tamtych rejonach są bardzo przyjaźni, dumni z popularności swojego kraju wśród turystów i chętnie udzielają pomocy.

Zdecydowana większość uczniów doceniła możliwość odbycia praktyk zawodowych w ramach projektu. Młodzi uważają, że wiele się nauczyli. Mogli zastosować zdobytą w szkole wiedzę teoretyczną w praktyce. Poznali zasady pracy w środowisku międzynarodowym, poszerzyli swoje kompetencje społeczne. Sprawdzili swoje kompetencje zawodowe i językowe.

Projekt wykreował u uczestników postawy zawodowo-mobilne, dzięki którym mogła zwiększyć się motywacja uczniów do poszukiwania pracy na rynkach międzynarodowych. Udział w międzynarodowych praktykach zawodowych miał duży wpływ na kształtowanie się kompetencji międzykulturowych, ponieważ zachęcił do dalszego poznawania odmiennych kultur i tradycji oraz uświadomił, że należy uczyć się szacunku do odmienności.

Projekt przyczynił się do wzbogacenia umiejętności w porozumiewaniu się językiem obcym, w tym poszerzył słownictwo branżowe. Zachęcił do podejmowania samokształcenia językowego i kontynuacji nauki języka w formie kursów. Podniósł pewność siebie w posługiwaniu się obcym językiem, co przełożyło się na swobodę nawiązywania kontaktów międzynarodowych.